Allmänt

    Jag har flyttat till ett annat land. Kan jag fortfarande använda mitt MyFestool-konto?
    Det beror på din nya bostadsort. Du kan fortfarande se dina uppgifter i MyFestool, men utbudet och omfattningen i MyFestool och all-inclusive-garantin1 beror på var du bor och kan variera från land till land. Det betyder att du eventuellt inte kan använda alla servicetjänster. Vi erbjuder till exempel inte onlinebeställning av reparation i alla länder. Vilka tjänster som erbjuds i landet ser du i MyFestool-användarvillkoren och garantivillkoren på Festools hemsida i ditt land. En översikt över alla länder finns på www.festool.com.
    Vad är MyFestool?
    MyFestool är ditt kostnadsfria, personliga kundkonto som du kan nå via vår hemsida eller våra Festool-appar. MyFestool fungerar både för privatpersoner och företag. Där får du tillgång till olika tjänster. Du kan till exempel registrera verktyg för all-inclusive-garantin 1, se dina registrerade verktyg och deras garantitid, beställa en reparation online och söka efter tillbehör och reservdel till dina verktyg. Dessutom kan du skapa en lista över produkter du vill köpa senare. Företagskunder får ett utökat serviceutbud och kan bjuda in sina medarbetare till MyFestool (utan något MyFestool-konto).

    Registrering

    Hur skapar jag ett MyFestool-konto: via Festool Work-app?
    1. Ladda ner Festool Work-app kostnadsfritt (finns för iOS och Android).
    2. När du har öppnat appen kan du ansluta ditt MyFestool-konto till appen. Klicka då på ”Inloggning”. Eller skapa ett nytt MyFestool-konto genom att klicka på fältet ”Skapa konto gratis”.
    3. Välj ditt land och ange nödvändiga uppgifter, som e-postadress, lösenord, tilltal, förnamn, efternamn osv., och godkänn MyFestool-användarvillkoren
    4. Nu skickas ett bekräftelsemejl till den e-postadress du har angett. Klicka där på ”Bekräfta MyFestool-registrering” för att aktivera ditt konto. Observera att länken bara är aktiv i 30 dagar efter att mejlet mottagits. Om du inte har bekräftat inom den tiden ber vi dig att börja om registreringsprocessen.
    5. Logga in på ditt konto med dina Inloggningsuppgifter.
    6. Fyll i dina personuppgifter i de obligatoriska fälten (telefonnummer, privat/företag-> Företagsnamn, tilltal, för- och efternamn).
    Jag har fått en inbjudan via brev eller mejl. Hur skapar jag ett MyFestool-konto med det?

    För att du ska kunna se redan registrerade verktyg i maskinöversikten och hantera dem på ett MyFestool-konto, har vi förberett ett MyFestool-konto som du kan skapa via den individuella inbjudningskoden i en inbjudan vi skickat till dig.

    1. Aktivera ditt MyFestool-konto genom att skanna QR-koden eller ange denna webbadress: https://login.festool.com/myfestool.
    2. Välj ditt land och ange dessa uppgifter: e-postadress, lösenord och inbjudningskoden från brevet i följande format: AAA-BBB-CCC-DDD. Bekräfta sedan MyFestool-användarvillkoren.
    3. Ett bekräftelsemejl skickas till den e-postadress du har angett. Klicka där på ”Bekräfta MyFestool-registrering”. Observera att länken bara är aktiv i 30 dagar efter att mejlet mottagits. Om du inte har bekräftat inom den tiden ber vi dig att börja om registreringsprocessen.
    4. Logga in på ditt konto med dina Inloggningsuppgifter.
    5. Fyll i dina personuppgifter i de obligatoriska fälten (telefonnummer, privat/företag-> Företagsnamn, tilltal, för- och efternamn).
    Hur skapar jag ett MyFestool-konto: via hemsidan?
    1. Gå in på webbsidan: www.festool.se/myfestool och klicka på ”Har du inget konto? Registrera dig kostnadsfritt nu!”.
    2. Välj ditt land och ange dessa uppgifter: e-postadress, lösenord och bekräfta MyFestool-användarvillkoren.
    3. Ett bekräftelsemejl skickas till den e-postadress du har angett. Klicka där på ”Bekräfta MyFestool-registrering”. Observera att länken bara är aktiv i 30 dagar efter att mejlet mottagits. Om du inte har bekräftat inom den tiden ber vi dig att börja om registreringsprocessen.
    4. Logga in på ditt konto med dina inloggningsuppgifter.
    5. Fyll i dina personuppgifter i de obligatoriska fälten (telefonnummer, privat/företag-> Företagsnamn, tilltal, för- och efternamn).
    Jag har glömt mitt lösenord. Hur ska jag göra?
    1. Gå in på webbsidan: www.festool.se/myfestool.
    2. Klicka på ”Återställ lösenord” och ange din e-postadress.
    3. Då får du ett mejl som du kan använda för att ange ett nytt lösenord.
    Jag har inte fått något bekräftelsemejl för MyFestool-registrering. Hur ska jag göra?
    Kontrollera reklam- eller spammappen till ditt e-postkonto eller sök efter ”MyFestool” med sökfunktionen. Om du inte hittar bekräftelsemejlet där, kontakta Festools kundservice under Kontakt.
    Vilka krav ska mitt lösenord för inloggning till MyFestool uppfylla?

    Ditt lösenord måste uppfylla dessa kriterier:

    • Bestå av minst åtta tecken
    • Innehålla små och stora bokstäver
    • Innehålla minst en siffra och ett specialtecken

    Redigera profil/Radera konto

    Kan jag ändra språk i MyFestool-portalen?
    I flerspråkiga länder kan man ändra språk på raden högst upp i MyFestool-området. Funktionen ”Ändra språk” finns tyvärr inte i profilen. Om du behöver ändra språk, kontakta Festools kundservice under Kontakt.
    Hur raderar jag mitt MyFestool-konto?
    Du kan när som helst radera ditt MyFestool-konto i menyn under ”Min profil”. När du raderar ett MyFestool-konto raderas även samtycket till reklam. Dina garantiregistreringar finns dock kvar eftersom vi behöver uppgifterna för att kunna hantera garantifall. Dina personuppgifter anonymiseras så snart garantianspråket går ut (10 års reservdelsgaranti). När du raderar ditt MyFestool-konto ber vi dessutom om ditt samtycke till att spara din e-postadress, om vi i sällsynta fall skulle behöva komplettera eller återkalla köpta/registrerade verktyg.
    Kan jag ändra mitt MyFestool-konto från ett privatkonto till ett företagskonto eller tvärtom?
    Det går tyvärr inte att ändra MyFestool-kontot från företag till privat eller från privat till företag. Om du behöver ändra kontot på detta sätt, kontakta Festools kundservice under Kontakt.

    Administrera företag

    Hur lägger jag till en ny medarbetare?
    1. Logga in på MyFestool via den här länken www.festool.se/myfestool.
    2. Funktionen för att bjuda in en medarbetare hittar du när du har loggat in på ditt personliga MyFestool-konto under ”Administrera företag” eller på den här länken: www.festool.se/myfestool/administrera-foeretag.
    3. Ange medarbetarens e-postadress här. Observera att det ännu inte får finnas ett MyFestool-konto när en inbjudan skickas. Nu visas medarbetarens e-postadress i översikten med statusen ”Öppen”.
    4. När medarbetaren har bekräftat inbjudan och kompletterat sina uppgifter på MyFestool-kontot ändras statusen i översikten till ”Bekräftat”. Medarbetaren kan nu se alla verktyg i företaget och använda ytterligare funktioner.
    Jag har fått en inbjudan av en kollega. Hur ska jag göra för att bekräfta den och skapa ett MyFestool-konto?
    1. Så snart du har blivit inbjuden till MyFestool får du ett mejl. Bekräfta inbjudan genom att klicka på ”Bekräfta MyFestool-kontot nu”.
    2. Bekräftelsesidan öppnas automatiskt (din e-postadress är redan ifylld) och du kan nu skapa ett eget lösenord, godkänna MyFestool-användarvillkoren och klicka på ”Skapa ditt konto”.
    3. Sedan fyller du i dina personuppgifter och kan då se alla verktyg i företaget och använda ytterligare funktioner på ditt MyFestool-konto.
    Hur tar jag bort en medarbetare?
    Du tar bort en medarbetare genom att klicka på papperskorgen i översikten i området ”Administrera företag”. För att inget ska raderas av misstag måste du bekräfta borttagningen en gång till. Medarbetaren informeras om borttagningen via e-post. Observera att detta innebär att även medarbetarens MyFestool-konto raderas.
    Vilka möjligheter ger funktionen ”Administrera företag” på mitt MyFestool-företagskonto?
    Via MyFestool kan företagskunder bjuda in medarbetare till företaget med hjälp av deras e-postadress. Observera att inbjudan endast kan skickas om det inte redan finns ett MyFestool-konto för den inbjudna e-postadressen. De som bjuds in får ett mejl där de kan acceptera inbjudan och komplettera sitt MyFestool-konto. Efter registreringen tilldelas medarbetaren direkt till motsvarande företag. Medarbetaren kan nu se alla verktyg i företaget och använda ytterligare funktioner. Observera att medarbetare har samma rättigheter och kan se samma saker i MyFestool, som ”värdens” MyFestool-konto. Du kan när som helst ta bort inbjudna personer igen. I sådana fall raderas medarbetarens MyFestool-konto.

    Garantiregistrering

    Vad är all-inclusive-garantin?
    Med de omfattande servicetjänsterna i vår all-inclusive-garanti 1 är ditt nya Festool-verktyg helsäkrat under de första tre åren och du kan koncentrera dig på det viktiga: ditt arbete. För att du ska kunna utnyttja tjänsterna ”Fri originalservice”2, ”Ersätts vid stöld”, ”Originalreservdelar” och ”Nöjd eller pengarna tillbaka” måste du registrera ditt verktyg kostnadsfritt inom 100 dagar efter köpet.
    Jag har flyttat till ett annat land. Kan jag fortfarande utnyttja all-inclusive-garantin?
    Utbudet och omfattningen i MyFestool och all-inclusive-garantin1 beror på var du bor (inte på landet där du köpte maskinen) och kan därför variera från land till land. Vilka tjänster som erbjuds i landet ser du i MyFestool-användarvillkoren och garantivillkoren på Festools hemsida i ditt land. En översikt över alla länder hittar du på www.festool.com när du har valt önskat land.
    Kostar en registrering för all-inclusive-garantin något? 
    Nej, registreringen är helt kostnadsfri. Den enda förutsättningen är: att du registrerar ditt verktyg för all-inclusive-garantin 1 inom 100 dagar efter köpet. Men observera att du måste betala självrisk vid stöldhantering och att reparationer kan medföra ytterligare kostnader (t.ex. dekontamineringsavgift för en H-dammsugare).
    Hur kan jag registrera mitt verktyg för all-inclusive-garantin?

    Från och med 2021.01.01 måste du som kund själv registrera dina verktyg för all-inclusive-garantin1 i MyFestool. Observera att din återförsäljare inte längre kan göra registreringen åt dig. Du kan enkelt registrera ditt verktyg online på ditt MyFestool-konto inom 100 dagar efter köpet/leveransen. Du kan logga in på MyFestool via vår hemsida eller Festool-apparna.

    Registrering via hemsidan:

    1. Logga in på ditt MyFestool-konto på www.festool.se/myfestool.
    2. Formuläret för garantiregistrering hittar du efter inloggningen på ditt MyFestool-konto under ”Registrera verktyg” eller på denna länk: www.festool.se/myfestool/garantiregistrering.
    3. Fyll i dessa fält i formuläret: artikelnummer, serienummer (de här uppgifterna hittar du på det bifogade garantikortet eller på maskinens märkplåt), inköpsdatum/leveransdatum (här kan du bara ange ett datum som ligger max 100 dagar efter köpet/leveransen. Ange det datum som står på köpkvittot/följesedeln.). Ladda upp fakturan/följesedeln (observera filens format och storlek), ange återförsäljarens uppgifter om du vill, och komplettera dina personuppgifter om så behövs.
    4. Nu har du registrerat din maskin och kan när som helst ladda ner garanticertifikatet i maskinöversikten.

    Registrering via Festool Work-app:

    1. Eller använd Festool Work-app (finns för Android och iOS).
    2. Logga först in på MyFestool.
    3. Skanna streckkoden på din nya maskin, skanna streckkoden på garantikortet som medföljer maskinen eller anslut via ett Bluetooth® kompatibelt verktyg, fotografera fakturan eller följesedeln, ladda upp den och få tillgång till förmånerna i vår all-inclusive-garanti.
    4. Nu har du registrerat din maskin och kan när som helst ladda ner garanticertifikatet i maskinöversikten.
    Varför måste jag själv registrera mina maskiner och varför kan min återförsäljare inte (längre) göra det åt mig?
    På Festool tar vi dataskydd på allvar. Därför har vi bestämt oss för att du som kund i fortsättningen själv ska utföra garantiregistreringen och därmed kunna avgöra hur dina personuppgifter behandlas. Från och med januari 2021 kan du nu därför enkelt garantiregistrera dina verktyg via MyFestool. På så sätt skyddar vi dig och dina personuppgifter så att de inte vidarebefordras till oss utan din vetskap, men också mot att återförsäljaren hanterar dina uppgifter på fel sätt och naturligtvis också oss själva mot att olagligt få dina uppgifter utan ditt medgivande. På MyFestool har du alltid kontroll, inte bara över dina personuppgifter, utan även över dina Festool-verktyg.
    Hur lång tid har jag på mig att registrera mitt verktyg?
    Du måste registrera ditt verktyg för all-inclusive-garantin1 inom 100 dagar efter köpet.
    Vad behöver jag för garantiregistreringen?
    Du behöver artikel- och serienummer (T-nr och S-nr) för maskinen samt köpkvittot/följesedeln och ett MyFestool-konto.
    Varför måste jag ladda upp en faktura/följesedel vid garantiregistreringen?
    Att ladda upp fakturan är ett av villkoren för att få garantin. Detta framgår även av garantivillkoren. Enligt garantivillkoren måste registreringen ske inom 100 dagar efter köpet/leveransen, därefter kan man inte göra någon registrering. För att vi ska kunna stämma av köp-/leveransdatum, som det anges i garantivillkoren, måste en giltig faktura eller följesedel laddas upp. Vi behöver fakturan/följesedeln för att kunna kontrollera vilket Festool-verktyget du har köpt och när; andra uppgifter, som kundnummer, pris osv., kan utan problem strykas över så att de inte syns.
    Får jag någon bekräftelse på registreringen för all-inclusive-garantin?
    Ja, du får en bekräftelse via e-post och kan sedan när som helst se ditt garanticertifikat på ditt myFestool-konto efter köpet och även ladda ner det för att spara det långsiktigt.
    Gäller all-inclusive-garanti för alla Festool-produkter?
    All-inclusive-garantin gäller för alla Festools verktyg och ytterligare utvalda produkter som batterier och laddare. Om en produkt kan registreras för all-inclusive-garantin ser du på garantikortet som medföljer produkten i varje Systainer eller kartong. Dessutom står det i funktionsbeskrivningen för våra produkter på hemsidan om en registrering är möjlig. 1
    Kan jag registrera enskilda batterier/batteriladdare för garantin?
    Batterier och laddare är tillbehör men täcks ändå av vår all-inclusive-garanti1. Batterier och laddare kan inte garantiregistreras via vårt onlineformulär. Vid garantianspråk behöver vi en kopia av ditt köpkvitto som intyg.
    Jag har fått min maskin i present. Kan jag registrera den?
    Vid registrering för all-inclusive-garantin1 behöver du ha originalkvittot/följesedeln som intyg. Dessutom ska registreringen ske senast 100 dagar efter köpet/leveransen.
    Jag köpte min maskin begagnad. Kan jag registrera den?
    Endast verktyg som har köpts hos en Festool-återförsäljare kan garantiregistreras. Om den begagnade maskinen redan har registrerats av den tidigare ägaren och garantitiden inte har gått ut, kan du ansöka om en överföring av garantin hos oss. Då behöver du en kopia av garanticertifikatet eller referensnumret som står på det.
    Jag kan inte hitta min/mina registrerade maskin/er i verktygsöversikten. Hur gör man?
    I regel ska du kunna se alla garantiregistrerade maskiner och deras garantitid i verktygsöversikten. Men om en registrerad maskin saknas i översikten beror det på detta: Om du tidigare har registrerat en maskin utan ett MyFestool-konto eller om återförsäljaren har registrerat maskinen åt dig, så visas inte maskinen i översikten. Saknas en maskin i översikten ska du kontakta Festools kundservice via vårt kontaktformulär, så att vi kan överföra maskinregistreringen till ditt nya MyFestool-konto.